Darbo stebėjimo vizitas Maltoje

 

 edited intro ruduo

Darbo stebėjimo vizitas Maltoje

IMG 20161121 084607Vėlyvas ruduo mus Maltoje pasitinka virš 20 laipsnių temperatūra. Neskubanti, rami, šilta Malta pasitinka mus jau vėlų lapkričio  20-osios sekmadienį, sėkmingai nusileidus į mažą salelę Viduržemio jūros platybėse.  Taip prasideda Erasmus+ programos mobilumo projektas (KA1 veikla), kuriuo džiaugiasi Marijampolės Rimanto Stankevičiaus pagrindinės mokyklos mokytojai ir administracija, jau antrus metus vykstantys į mobilumus – kursus, darbo stebėjimo, dėstymo vizitus –  ir galintys pasisemti patirties iš daugelio Europos Sąjungos šalių švietimo sistemų, mokytojų, mokinių.

 

Šį kartą mokyklos direktorė Asta Ivoškaitė ir projekto koordinatorė, anglų kalbos mokytoja Odeta Grušelionienė vyko į darbo stebėjimo vizitą (job shadowing) į mišrių gebėjimų mokyklą, įkurtą 1988 metais, kurioje mokosi apie 900 vaikų nuo pusantrų iki 16 metų, kurie iš darželio tiesiai papuola į mokyklos suolą. Mokykla buvo įkurta Tėvų Švietimo Fondo iniciatyva, joje dalykai dėstomi anglų kalba, tačiau maltiečių kalba mokoma kaip antroji. Sistema panaši į angliškąją mokymosi sistemą, kuomet vaikai pradeda eiti į  mokyklą ketverių-penkerių metų, skatinamas jų ankstyvas savarankiškumas, lavinami įvairių gebėjimų mokiniai, atsižvelgiant į jų individualumą ir pasiekimus.  Nors pradinės mokyklos vadovė nebuvo itin svetinga, iš  pradinių klasių mokytojų ir jų asistenčių darbo stebėjimo galėjome pasimokyti labai daug. Išties didelis dėmesys skiriamas kiekvienam mokiniui, nuolat skatinant bet kokią ugdomąją veiklą, penkiamečiai mokiniai savarankiškai „gyvena“ mokykloje iki pusės trijų popiet: pirmiausiai pusryčiauja klasėse, valgydami iš namų atsineštą maistą, patys susitvarko savo aplinką, kiekvienas turi savo atsakomybes klasėje, pvz., atsakingas už kėdžių pristūmimą ar knygelių kampelio sutvarkymą, kuris kartu yra ir pykčio išliejimo vieta, po dviejų pamokų vėl užkandžiauja, dar vėliau turi kitas dvi pamokas. Vaikai neturi vadovėlių, tik kai kurių dalykų pratybų sąsiuvinius, mokytojai ruošia medžiagą kiekvienai pamokai atskirai. Pamokose gausybė vaizdinių, mokomųjų priemonių, su kitokių gebėjimų vaikais dirba asistentės. Dažnai mokiniai dirba grupėmis, grupėse atlieka skirtingas užduotis, vėliau keičiasi tomis užduotimis. Namų darbia skiriasi tik kartą ar du per savaitę. Pamiršau paminėti, jog kiekvieną rytą mokiniai lauke pradeda bendruoju susirinkimu (assembly), kuriame pasako maldą, pasveikina tos dienos gimtadienio šventėjus, išdalina pažymėjimus (certificates). Mokykla yra katalikiška, kas labai nestebina, nes maltiečiai savo mažytėje saloje (salos ilgis – 27, plotis – 15 km) turi 360 bažnyčių. Mūsų viešnagės metu mokykla trečiadienį skyrė susitikimui su mokinių tėvais, todėl pamokų vaikams nebuvo, o mokytoja su kiekvieno vaiko abiem tėvais susitikimui turėjo paskyrusi individualų laiką, kuomet aptariami vaiko pasiekimai bei problemos. Viena iš stebėtų klasių penktadienį vyko į pažintinę išvyką, kurioje turėjo atlikti daugybę rankdarbių ir įvairių užduočių.

Sakoma, jog geriau vieną kartą pamatyti, nei šimtą kartų išgirsti. Aš dar ir pridėčiau savaip: geriau vieną kartą sudalyvauti ir pajausti, nei šimtą kartų pamatyti video ar nuotraukose, išgirsti iš kitų.  Taip iš šis bei visi kiti šio Erasmus+ KA1 projekto vizitai: suteikia šimtą kartų daugiau.  Ir įkvepia daryti, keisti bei keistis.

Marijampolės R. Stankevičiaus pagrindinės mokyklos mokytoja, projekto koordinatorė Odeta Grušelionienė